Pre neko vreme sam odgledao film pod nazivom Papa Džoana (engl. Pope Joan, nem. Die Papstin). Film je snimljen 2009. godine, režiran od nemačkog režisera Sönke Wortmann. Glumačka ekipa je uglavnom američka, jezik filma je engleski.
Film je snimljen prema romanu od
američkog pisca Dona Vulfolk Kros (eng. Donna Woolfolk Cross), napisanog 1996.
godine.
Radnja filma se odvija u 9. veku
(znači rani srednji vek), uglavnom na području istočne Franačke (današnja
Nemačka) okolina Majnca, Dorstad, kasnije i Rim. Radnja se bavi navodnim
životom Džoane koja je postala ženski papa posle smrti pape Sergija II. Znači radnja je o ženskom papi koji je kao
navodno postojao.
Film je u biti u rangu ostalih
neistorijskih istorijskih filmova sa antihrišćanskom pozadinom. Slični filmovi
ovome su: Agora, Kraljevstvo nebesko, Da Vinči kod i ostalo.
Film je poprilično glup, prilično
neistorijski i pravo đubre.
S obzirom na veliku neistoričnost
ovoga filma odlučio sam da napišem ponešto o njemu. Moj motiv nije uopšte da
branim pape ili tome slično, nego da istaknem istinu, pravu istoriju i da
razotkrijem laži.
Glavna tema filma je ženski papa
Džoana Anglikus (eng. Johanes Anglicus).
Prvo pitanje je da li je uopšte
postojao ženski papa. Što se mene tiče nije mi problem i da jeste, baš me briga. Bitna je
istina. Međutim, stvar je u tome da
ženski papa nije uopšte ni postojao.
Najrniji izvori za ženskog papu
potiču iz 13. veka. Prvi put se javlja u Univerzalnoj hronici Meca Chronica
Universalis Mettensis koju je napisao Jean de Mailly. On piše da je ženski papa bio u 11.
veku i da se 1099. godine porodila tokom jedne procesije. Znači, izvor ne postavlja papinu u 9. vek, već
u 11. vek.
Naširoko o papini piše Martin od
Opave, poljski dominikanac i biskup u delu Hronika papa i careva (lat.
Chronicon Pontificum et Imperatorum). On premešta papinu iz 11. veka u 9. vek i
to između vladanja Lava IV i Benedikta III (iako uopšte nema vremenskog razmaka
između te dvojice papa, papa Lav IV je umro 855. godine, iste godine je izabran
papa Benedikt III) i da je bila papa dve godine od 855. godine do 857. godine.
Daje joj ime Džon Anglikus ili Džon od Majnca. Piše da je ona otišla u Atinu sa
svojim ljubavnikom i tamo postala učena u slobodnim veštinama, potom je otišla u
Rim gde je predavala slobodne veštine i postala papa. Porodila se u jednoj
procesiji u Rimu.
Ovaj izvor je postao jako
uticajan i od toga doba svi su verovali u postojanje ženskog pape, pa i same
pape. To je bilo sve do 17. veka kada je neki kalvinistički učenjak David
Blondel pobio tvrdnju o postojanju ženskog pape.
S obzirom da su prve priče
nastale oko 350 godina od događaja, ti izvori nisu verodostojni.
Papina rađa dete u procesiji, slika iz rukopisa iz 15. veka
Što se tiče najranijih izvora,
njih nema. Anastasije Biobliotekar je napisao Liber Pontificalis u 9. veku i
tamo uopšte ne spominje postojanje ženskog pape. Da je bilo ženskog pape onda
bi zasigurno ostao barem neki pisani trag bilo gde, međutim uopšte ga nema. U
delu Hronika papi od Marianus Scotus tek u kasnijim rukopisima sadrži
informacije o papini, međutim naraniji rukopisi uopšte ne sadrže tako šta. Znači, neki rukopisi tog dela sadrže informaciju, ali su jako različite između sebe, dok
naraniji rukopisi tog dela ne sadrže informaciju o papini. Isti je slučaj i kod Sigebert
de Gemblours iz 12. veka, interpolirano je u rukopis. Odlično dokazivanje o ta
dva slučaja se može pronaći u članku Pope Joan od S. Baring-Gould
(protestantski autor) (Link: https://monasticmatrix.osu.edu/commentaria/pope-joan).
Od 17. veka priča o ženskom papi
se odbacuje kao neistinita, tako su nastavili i kasniji istoričari ispitivanjem
izvora i slično. Danas takođe istoričari ne veruju u postojanje ženskog pape, jer nema
nikakvih izvora o njoj i nema vremenskog razmaka gde bi papina mogla da bude.
Takođe, nema razloga da se sakrije postojanje ove papine, jer je svejedno
uveliko verovano kasnije širom Evrope u postojanje papine.
Tako da nije postojala
papa Džoana Anglikus, nema dokaza za njeno postojanje.
Kad je to rešeno, nastavljam o
radnji filma.
Na početku filma vidimo neko selo
kod Majnca (današnja Nemačka) Inglhajm na Rajni. Tu upoznajemo likove tj. jednu
porodicu - otac sveštenik, majka, kćerka Džoana i sin. Ovde je nekako preterano
prikazano siromaštvo tih stanovnika, barem su odbacili neku ogromnu prljavost
prikazivanja seljaka kako se prikazuje stanovništvo u brojnim holivudskim
filmovima o srednjem veku (npr. Henri V). Uglavnom su u filmovima prikazivani krezubavi,
prljavi, kao da se ne mogu ni umiti. Normalno, ljudi su nastojali koliko su
mogli u srednjem veku da budu čisti, a krezubavost pada u vodu s obzirom na
brojne preglede zuba srednjovekovnih ljudi. Zubi ljudi u srednjem veku prema
rezultatima istraživanja su bili ustvari nasuprot tome puno zdraviji od zuba
današnjih ljudi.
Da se vratim na priču.
Otac porodice je sveštenik, on je
neki zatucani čovek, strog i tome slično. Kćerka je Džoana (buduća papina), ona
je izuzetno bistra i već zna da čita latinski. Zatim se pojavljuje neki učitelj
pod imenom Esklupije. On je prilično dobro i prikazan, za razliku od ostalih. U
jednom razgovoru sa tim sveštenikom Esklupije priča kako je čitao Platona, a
sveštenik ga ukorava kao u smislu: "kako možeš čitati paganske autore,
treba samo da se savetujemo sa autoritetom Svetoga Pisma". Zatim se
Esklupije pravda sa nekim tako glupim argumetnima koji nemaju veze sa srednjim
vekom i tadašnjim mentalitetom. Kaže u smislu: "Bog nam je dao razum, zato
ne treba da ga odbacujemo". I to je kao njegov argument zašto treba čitati
Platona u srednjem veku i uopšteno paganske drevne pisce.
Ovo je čista glupost. Ovakav celi
razgovor je totalno van istorije i pokazuje kakav stav ima pisac romana
"Papa Džoana" i scenarija o srednjem veku i tadašnjim hrišćanima. Da
objasnim.
Prvo, Platon tj. njegova dela su
bila jako retka u 9. veku u Franačkoj gde se i odvija ovaj razgovor. Nakon pada
Zapadnog Rimskog carstva 476. godine i propadanja rimskih institucija u naletu
varvara i njihovom naseljavanju, brojni rukopisi drevnih autora su izgubljeni.
Što se tiče Platona verovatno je nešto očuvano u Irskim manastirima u ranom
srednjem veku, ali nije bilo poznato široj javnosti. Od Platonovih dela je
očuvana na Zapadu (osim ako ih je bilo više u Irskim manastirima) samo jedna
knjiga tj. jedno delo i to Timej. Znači, niko nije čitao išta od Platona na Zapadu osim
Timeja u ranom srednjem veku (ovo je istina i kasnije, sve do 16. veka). Znači,
o čemu Ekslupije priča kao neki zapadni učitelj. Nije ni mogao čitati Platonova
dela, mogao je čitati samo Timeja. Jedino su sva Platonova dela očuvana u
Vizantiji, ali zbog jezičke razlike, latinski na zapadu i grčki na istoku i
tako dalje Platonava dela nisu došla na Zapad. Znači, nije bilo Platonovih dela
na Zapadu u to vreme osim Timeja (sve do 16. veka), osim ako je bilo u Irskim
manastirima, ali nisu bili dostupni javnosti.
Dalje, što se tiče toga da se
sveštenik bori protiv čitanja antičkih pisaca, ovo je glupost. Nije se smatralo
uopšte kod hrišćana da ne treba čitati antičke pisce. Ko je god znao čitati,
čitao je antička dela ako ih je mogao naći. Posebno što se Platona tiče,
njegova filozofija je prilično kompatibilna sa Hrišćanstvom tako da ne bi bilo
protivljenja u proučavanju tih dela i to još i kod sveštenika. Sveštenik u
filmu kaže da se samo treba obraćati autoritetu Svetoga Pisma. Ovako šta ne bi
nikad ranosrednjovekovni sveštenik u Franačkoj rekao. To su ustvari
protestanstske reči, a protestantizam nastaje tek u 16. veku. To je filozofija
"Sola scriptura" tj. "Samo Pismo". Znači, protestanti veruju da je samo Pismo
autoritet u Hrišćanstvu, a ne i dela Otaca Crkve kako je smatrano ustvari u
ranom srednjem veku. Tako da taj stav sveštenika u filmu je u potpunosti van
istorije. Argument Ekslupija u filmu je takođe vanistorijski. Ekslupije bi ustvari izapravski rekao da je Bog dao Grcima mudrost i upućivao ih na pavu
istinu, tako da ipak hrišćani mogu koristiti dela antičkih pisaca u delovima
koji su u skladu sa hrišćanskom verom. Takav bi argument dao zapravski, a ne da
priča nešto o razumu i tako dalje.
Nakon toga dolazimo u filmu do
toga kad Džoana pokazuje svoje znanje latinskog i bistrinu Esklupiju te Ekslupije
odlučuje da podučava Džoanu. Tome se sveštenik oštro protivi kao neki zatucani
zli hrišćanin. Mislim to je sve tako glupo i tokom cele radnje on je više kao
neki surovi zatucani protestant neke granične hrišćanske sekte, nego hrišćanin
iz 9. veka. Da li bi se ustvari sveštenik protivio da njegova kćerka bude
obrazovana. Ne vidim zašto bi, osim ako ne bi imao para da je obrazuje. Žene su
se mogle obrazovati kod kuće ako su imale mogućnosti. Nakon reforme obrazovanja
franačkog cara Karla velikog (u 9. veku) pismenost i obrazovanje je uveliko
propagirano u Franačkoj. Radnja filma se ustvari i dešava nakon smrti Karla
velikog. Tako da je tada bilo pismenih plemića i plemićkih žena. Sveštenik je
morao biti pismen. Što se tiče kćerke od sveštenika, ne bi on sigurno odbijao
da joj pruži obrazovanje ako bi imao mogućnosti za to. Pismenost žene bi
sigurno dobro došlo u porodici. Opet s druge strane on ju je mogao poslati u ženski
manastir gde je mogla biti obrazovana i gde je mogla čak i biti učiteljica
monahinjama. Pismenost kod monahinja je bila uobičajena u to vreme. Znači, taj
stav kakav u filmu dotični sveštenik zauzima prema pitanju da li da mu se kćerka obrazuje je stvarno neistorijski. Njegovo ponašanje takođe nema veze s
istorijom. Esklupije jednom tajno pokloni Džoani knjigu od Homera - Odiseja
napisanu na grčkom i latinskom. Međutim, ovakva knjiga uopšte nije bila
dostupna na zapadu. Znači, Homer uopšte, bilo Ilijada ili Odiseja nije uopšte
bila dostupna na Zapadu sve do 16. veka kad je prevedena sa grčkog iz Vizantije
na latinski u Italiji. Tako da tu ništa
nije istorijski.
Sveštenik bi znači zapravski bio
u potpunosti zadovoljan što njegova kćerka zna da čita latinski, što je bistra
i što ima mogućnost da je obrazuje te bi je verovatno nastojao da je odvede u
ženski manastir. Verovatno bi to tako istorijski bilo.
Nakon tih događaja pojavljuje se
biskupov službenik. Sin i kćerka sveštenika odlaze u Dorstad kod biskupa na
obrazovanje. Kad su otišli tamo odvija se zabava, raskošan život i biskup je
prilično raskalašan. Ovo bi bilo pravo preterivanje za taj period i područje.
Više bi krajem 9. veka trebali da očekujemo tako nešto nego u ovom periodu u
Franačkoj. Od 10. veka započinje bogaćenje biskupa posebno u današnjoj
Nemačkoj, a ne baš u ovom periodu. Ipak bi takav život biskupa naveo veliku
osudu naroda na njega tako da je to preterano. Biskup je debeo. E sad po mom
mišljenju ne bi smo trebali da očekujemo baš debele biskupe u to vreme, nego tek
dosta kasnije. Poznato je da su manastiri u 10. veku u Franačkoj jako postali
mlaki tako da je bilo debelih monaha. Ipak se nije uopšte jelo meso (to je staro
monaško pravilo širom Hrišćanstva) kad je Benedikt uspostavio zapadni sistem
monaštva u 6. veku, nego tek kasnije. Mlakost monašta bi negde započinjala u
Franačkoj oko kraja 9. veka i u 10. veku.
Nekako su frizure monaha
prikazane priilčno loše. Sve nekako u neredu. Gornji deo glave se brijao,
donji je ostao neobrijan i šišao se. Vremenom bi obrijani deo glave delovanjem
sunca dobio istu boju kao i ostali delovi kože, tako da ne bi bio bled, kako je
prikazano u filmu. Obrijani deo glave u filmu je jako mali. Takav oblik šišanja,
brijanja pri čemu se gornji deo glave brije u obliku kruga je po predanju
nastao od apostola Petra. Da li je tada zaista nastao ili nije, nije sigurno.
Uglavnom u 6. veku na vizantijskim mozaicima u Raveni viđamo biskupe-episkope
sa obrijanom glavom. Ovakvo brijanje se primenjivalo i na istoku u Crkvi.
Za sve vreme školovanja Džoana je
odsela kod plemića Geralda i njegove žene. Radnja prelazi na obrazovanje Džoane
i vremenom na odrasli period njenog života. Tu se ona zaljubi u Geralda i Geraldova žena
saznaje da se ona poljubila sa njenim mužem. Učitelj, monah Odo je prikazan kao
pravi pokvarenjak.
Gerald odlazi u rat. Oklop u
filmu je još prilično realističan, ali se slabo viđa u filmu lančani oklop ili
mejl. Žena od Geralda se odlučuje u njegovoj odsutnosti da se osveti i uda
Džoanu. Jednom prilikom ona naredi Džoani da piše i kaže: "S obziorm da
sam ja plemkinja pisanje je ispod mene". Smejurija. Pa s obzirom da je Karlo
veliki proveo obrazovnu reformu širom Franačke, tad je propagirano da svo
sveštenstvo i plemići moraju znati pisati. Znači i žene su tada pisale, čak ima
i napisanih knjiga od plemkinja iz tog doba. Tako šta što je rekla plemkinja u
filmu, plemkinja u Franačkoj u to doba ne bi nikada ni rekla. Koja je to glupost.
To je čista izmišljotina iz uma autorke romana.
Zatim, film odlazi do scene
venčanja. Venčanje biva sprečeno od Vikinga koji upadaju u hram i ubijaju sve u
hramu, osim Džoane koja se sakrila. Divljačko ponašanje Vikinga u filmu je u
potpunosti u skladu sa istorijom. Zatim, viđamo kako Džoana luta po hramu među
mrtvima. Ja tad pomislih: "Eto, kako su ti hrišćani zli, ispada da je
dobro što su ih pagani poubijali". Međutim, sav način kako su hrišćani
prikazani u filmu je upravo prilično neistorijski. Zašto ih uopšte tako
negativno prikazivati, nije tako bilo. Normalno, bilo je zlih ljudi, ali je ovo
prosto preterano i uopšte ne prikazuju smerne, pobožne, dobre hrišćane. Nema
takvih likova uopšte u filmu. Ceo film je kao neki ateistički, modernistički
obračun sa Hrišćanstvom. Ipak stvari trebaju biti prkazane istorijski, upravo
kako je bilo, a ne da film služi kao neki oblik obračuna sa protivnicima.
Nakon toga događaja Džoana
odlučuje da se pretvara da je muško. Vezala je grudi, ošišala se i otišla u muški
benediktinski manastir Fulda. Tamo je isto sve glupo prikazano. Opat manastira
je neki tiranin koji propisuje na ispovesti (koja je javna) jako teške kazne
pravdajući to kao Božijom voljom. On je ekstremno strog. U biti, film navodi i
sugeriše gledaocima da su takvi bili monasi i da su svi hrišćani zli. To je čista
glupost. Čitao sam benediktinsko pravilo tzv. pravilo sv. Benedikta i primeti
se da je puno dobrote i gostoljublja prema strancima i discipline, ali ne
discipline u smislu da nadređeni treba uništiti podređene monahe. Nije Benedikt
bio neki ludak. Kakav glupav i netačan stav autorke knjige prema tim istorijskim
ličnostima. U manastiru je Džoana naučila medicinu Hipokrata. Prije bi tad
naučila medicinu Galena, nego iz spisa Hipokrata koji nisu baš očuvani u ranom
srednjem veku.
Umetnost u biti kroz ceo film i estetika je jako siromašna dok bi ipak trebala biti puno više za taj period i podučje.
Umetnost u biti kroz ceo film i estetika je jako siromašna dok bi ipak trebala biti puno više za taj period i podučje.
Na kraju ona stiže u Rim. Postaje
doktor u nekoj engleskoj bolnici, zbog čega je i prozvana Anglicus. Papa Sergije
II se razboli. Tu je on prikazan kao neko debelo prase. Stvarno je preterano,
ne bi trebalo da bude tako prikazan. Stalno jede meso i pije vino. Doktor koji
ga obilazi naređuje puštanje krvi u određeni period s obzirom na pomeranje
sazvežđa na nebu. Zatim dolazi Džoana i odmah automatski dijagnosticira bolest
kao giht i kaže da će papa umreti ako mu još jednom bude puštena krv. Zatim
daje neki lek papi i naređuje blažu hranu, uz to spomene i Hipokrata. Neki
čovek se zatim pobuni rekavši da ne bi Bog dopustio da se čovek može izlečiti
paganskom medicinom. Ovde ima brojnih gluposti. Kao prvo stara grčka medicina
je uveliko bila prihvaćena u srednjem veku, koliko su god mogli naći
medicinskih knjiga. Hipokrat je sigurno cenjen, osim toga puštanje krvi je od
njega poteklo na Zapadu, tako da je besmisleno da doktor koji pušta krv (što je
deo hipokratske medicine) papi je prihvaćen, a ona kao naslednik
"paganske" medicine i Hipokrata nije (Grčka medicina je usput
govoreći nadograđivana narodnom medicinom i slično). Tako da nema nikakvih
osnova da bi se ljudi uopšte protivili Grčlkoj medicini. Hipokrat je u
dijagnostici i drugome u okviru medicine odbacivao natprirodno poreklo bolesti
i oblika lečenja, a po filozofiji je nekako bio blizak Hrišćnanstvu, kao i
Galen.
Nakon lečenja papa je ozdravio i
Džoana postaje papin savetnik. Jednom prilikom ona navodi papi da je ona saksonskog porekla. Saksonci su narod koji je živeo na severu današnje Nemačke i
oni su pokršteni u doba Karla velikog, i to na silu mačem po naredbi cara. Tu
ona stoga navodi da nije hrišćanski da se ljudi silom pokrštavaju, a papa
odgovara nešto kao muteći i opravdavajući pokrštavanje silom. To su prave
gluposti. Još od najranijih vremena narodi i pojedinci su pokrštavani
misionarenjem i slobodno primali veru, bez upotrebe sile. Prvi slučaj
pokrštavanja mačem je ustvari kod Franaka u 9. veku kada je Karlo veliki silom
pokrstio Saksonce, takođe i određene Slavene. Takav način pokrštavanja je
ponekad nastavljen kod Nemaca u 10. veku. Znači, pokrštavanje mačem nije
uopšte bilo pravilo u to vreme i papa sigurno
nije to ni podržavao. Tako da bi se papa sigurno složio da ne treba narode
pokrštavati silom, a ne bi opravdavao pokrštavanje silom. Pokrštavanje mačem je
opet na Zapadu posebno vršeno u razvijenom srednjem veku i kasnije. Posebno je
vršeno od krstaša Tevtonaca, što je bilo blagosiljano od papa. Pokrštavanje
silom je ustvari nehrišćanski način pokrštavanja tj. nije u skladu sa Hrišćanstvom.
Nakon nekog vremena dolazi nemački car Lotar
(naslednik franačkih careva) sa vojskom u Rim zbog toga što je papa Sergije II
postavljen za papu bez odobrenjea cara. To je stvarno istina i to se desilo,
ali je Lotar poslao svog sina Ludviga II, a ne da je on lično išao u Rim. Pape
su tada za postavljanje u položaj pape morali imati odobrenje cara, tzv. cara
Rimskog carstva (Nemačkog cara), nakon izbora za papu. Među vojnicima u filmu
se nalazi i grof Gerald koji je ranije bio zaljubljen u Džoanu i koji je nju
kao dete izdržavao. Zatim, dolazi Lotar i papa se susretne s carem. Tu papa
navodi da je papa iznad cara i da on treba da se pokloni papi, a ne obrnuto.
Ovde ustvari Sergije priča u duhu investiturne kontroverze iz 11. veka kad su
se svađali papa Grigorije VII i nemački car Henrik IV, a i nakon njih, što je
nastavljeno vekovima. Papa je smatrao od doba Grigorija VII da on ima pravo da
postavlja i razrešava careve i kraljeve na celom svetu, da ima pravo da bira
sve biskupe, da može razrešiti vernosti podanike vladara koji su neposlušni
papi, anatemisati vladare i drugo (Dictatus papae iz 1075. godine). Znači, ovako
nešto u razmišljanju papi uopšte nije postojalo u doba radnje filma. Papa nije
ni pomišljao da car treba da mu se pokloni. To je ustvari klinijvska ideja još
od Grgura VII, a prvi koji je uspeo da to uspostavi je Aleksandar III, kad mu se
poklonio car Fridrih Barbarosa i poljubio mu obuću. U filmu pod uticajem
određene varke car Lotar se pokloni papi, što je čista neistorijska glupost
koja se nikad nije ni desila. Zapravo, još od doba prvog cara na Zapadu u 800.
godini kad je krunisan franački kralj Karlo za cara tzv. Rimskog carstva od pape, radašnji papa
Lav III se poklonio caru po uzoru na ranije običaje i prema tome kako se
Izraelski prvosveštenik poklonio caru Davidu, kako je zapisano u Starom Zavetu.
Zatim, Džoana postaje ljubavnica grofa
Geralda. Stvorena je zavera protiv pape i papa Sergije II je otrovan. Nakon
smrti pape, za papu je izabrana Džoana. Ona tu opet ne dobija potvrdu cara
Lotara, što je opet nešto što bi trebalo da se dobije. Nakon što je postala
papina, nakon nekog vremena ona zatrudni i u jednoj procesiji dobije trudove.
Zavera postoji protiv nje i njem ljubavnik je ubijen, a ona se počne porađati u
procesiji i umire u porođaju.
Zatim, pojavljuje se u filmu
jedna žena obučena kao muško koja je poznavala kao devojčica Džoanu i njenu
priču. Ona je sada kao neki visoki sveštenik. Ona govori da je neprijatelj
Džoane u Rimu tj. Anastasije napisao Liber Pontificalis i da je namerno izbacio
iz hronike papinu Džoanu, a ona je napisala hroniku gde je ubacila Džoanu u
istoriju. Zatim kaže u smislu: "Ko zna koliko nas žena ima na bitnim
pozicijama obučenih u muškarce".
Što se ovoga tiče sasvim je glupo,
nema nikakvih istorijskih izvora bliskih tom događaju (nego tek nakon više od
300 godina) koji spominju papinu Džoanu. Ovo sam napisao u početku teksta. Prvi
izvor je tek u 13. veku i navodi da je živela u 11. veku, a drugi je isto iz
13. veka i navodi da je živela u 9. veku. Nakon toga, pisci u srednjem veku su
poverovali da je Džoana istorijska ličnost i da je ona stvarno bila papa. Tako
da se u Rimu verovalo u to, a i same pape su verovale u to vekovima. Tako da
nema razloga da je postojanje te pape ustvari sakriveno s obzirom da se u to
verovalo od 13. veka pa nadalje kod samih papa. Bilo kako bilo događaji oko
papine bi sigurno postali poznati i zapisani negde, zasigurno bi korišteni od
neprijatelja pape u ono vreme ili blizu tog vremena (ako ništa barem u doba investiturne kontroverze u 11. veku), ali toga nema.
Što se tiče toga da je bilo puno žena
koje su oblačene kao muškarci, to je prava glupost, jer nema nikakvih dokaza.
Film zatim završava.
Film je eto prava antihrišćanska,
feministička glupost. To je kao neki oblik obračuna ateističke, moderne žene sa srednjim vekom i
"glupavim" hrišćanima. Žena kao žena u filmu se osim toga ne ponaša
kako bi bilo u skladu sa srednjim vekom.
Što se tiče samog romana "Papa
Džoana", tu ima još nekih pojedinosti. Jedan recenzent na tu knjigu na amazon.com
pod imenom Catherin piše:
"Ova knjiga zamišlja kako bi papa Džoana bila da je ona
agnostik iz 20/21. veka, pro-aborcionista, agnostik..."
"Koncepcializacija Džoane je smešna. Sa 4 godine ona razmišlja o neravnopravnosti spolova. Kasnije ona kao muškarac odlazi i pridružuje se manastiru (taj deo je moguć), ali nema vere, nikad se ne moli, nikad ništa ne veruje van ljudskih kapaciteta, idealizira severnjačke bogove njene majke i jedino veruje u nauku - nešto što NIJE verovatno za srednjovekovnog čoveka. Jedanput, ona pokuša abortus, jer će dete stati na put njenim ličnim ambicijama.
"Koncepcializacija Džoane je smešna. Sa 4 godine ona razmišlja o neravnopravnosti spolova. Kasnije ona kao muškarac odlazi i pridružuje se manastiru (taj deo je moguć), ali nema vere, nikad se ne moli, nikad ništa ne veruje van ljudskih kapaciteta, idealizira severnjačke bogove njene majke i jedino veruje u nauku - nešto što NIJE verovatno za srednjovekovnog čoveka. Jedanput, ona pokuša abortus, jer će dete stati na put njenim ličnim ambicijama.
Sve u svemu, knjizi nedostaje dubina i duhovnosti i nema literarnog stila."
Znači, po
ovoj recenziji saznajemo o čemu se radi. Džoana je ustvari moderna, agnostička,
pro-aborcionistička žena, koja se nikad ne moli i veruje samo u nauku. Haha.
To je
pravi obračun takve moderne žene sa srednjim vekom i muškim društvom. Tako da
knjiga nema nikakvu istorijsku vrednost i nikakve veze sa istorijom. Sve što
piše ovaj recenzent su moderni pojmovi. Svi ljudi na Zapadu u srednjem veku,
konkretno u 9. veku su bili religiozni, nikakav ateizam ili tome slično nije im
ulazio u glavu. To je prosto moderno razmišljanje, čisti anahronizam. Da neka
osoba jedino veruje u nauku su moderne stvari ubačene u 9. vek, moderne legende
savremene nauke koje uzdižu u legendu savremene naučnike prirodnih nauka kao
moderne svece koji su navodno uvek objektivni u zaključivanju, što je čisto
smešno. Što se tiče abortusa, on je bio vekovima pod uticajem Hrišćanstva
zabranjen, tako da nema šanse da bi se ona mogla i izvući sa abortusom, niti je
to smatrano dobrim. Žene su smatrale da je dobro roditi što više dece. Abortus
se jedino mogao vršiti "underground" takoreći, tako su ga vršile neke
vračare i davale preparate u tu svhu, ili takvi neki ljudi.
Tako da
je film i roman prava moderna kvazi istorijska priča feminističko, ateističkog
obračuna sa srednjovekovnim hrišćanskim svetom.